Viitorul ar putea avea alta turnura decat cea pe care parem ca mergem chiar in industria auto. O varianta in care am scapa de eterna problema a infrastructurii, de ambuteiaje in trafic, am putea sa ne deplasam la viteze mai mari si intre puncte aparent izolate.

Dupa deja implementata era a automobilului electric si cea anuntata a celui autonom, viitorul pas in domeniul transportului privat de persoane, la scara larga, ar putea fi masina zburatoare. Uber si-a anuntat deja intentia de a introduce in circulatie o intreaga flota de astfel de automobile pentru folosirea in car-sharing in jurul anului 2024.

Am atins prima masina zburatoare anul asta, la Salonul auto de la Frankfurt. Nu ma refer la un avion sau elicopter, ci la un automobil capabil sa mearga atat pe sosea, cat si prin aer. Unul care s-ar putea parca in fata casei. Aeromobilul produs de un star-up slovac a fost expus chiar langa standul in care Dacia a lansat noul Duster.

Aeromobilul in varianta 4.0 are o autonomie terestra de 700 de kilometri, si o viteza maxima de 160 de km/h. Insa, in doar trei minute isi poate desface aripile pentru a-si lua zborul devenind un avion usor. In aer poate parcurge 750 de km la o viteza de croaziera de 259 de km/h.

Viteza maxima in aer este de 360 de km/h. Pentru decolare are nevoie de un rulaj de pista sau sosea de maxim 595 de metri. Greutatea maxima la decolare nu treubuie sa depaseasca 960 de kg, din care 240 de kg bagaje si pasageri.

“Din pacate, deocamdata nu este permis de lege sa decolezi de pe autostrada, ceea ce ar fi grozav, ca in filme. In lume exista numeroase aeroporturi mici sau aerodromuri private pe care le poti folosi pentru decolare. Pana la acestea, exista sosele sau cai de acces, asa ca vei gasi o posibilitate de a ajunge pe cale terestra intr-un loc de unde poti sa decolezi”, a declarat Juraj Vaculik, director general AeroMobil.

“Poti sa-l folosesti ca pe o masina obisnuita, asa ca poti sa-l parchezi in garaj si sa-l conduci legal pe drumurile publice. Bineinteles, ai nevoie de un permis de conducere valid. Daca vrei sa-ti iei zborul, vehiculul se transforma intr-un avion, dar ai nevoie, in acest caz, de licenta de pilot”, a mai spus Vaculik.

In privinta sigurantei, este prevazut cu airbag si o parasuta. Pretul de vanzare estimat este unul destul de mare si ajunge la 1,2 milioane de euro.

Ultimele citite:  Opelul tau, mai performant prin chiptuning

Ce marci exista

Nu este nici pe departe singurul proiect de acest gen. Un start-up olandez a prezentat la prima editie a exclusivistului Salon auto de la Monaco de anul acesta un prototip de masina zburatoare intitulata PAL-V Liberty pe care pretinde ca o va putea construi la un pret de 425.000 de lire sterline, inca de anul viitor. Compania americana Samson sustine ca anul viitor va lansa un model de masina zburatoare care va costa doar 100.000 de euro.

Switchblade va fi propulsat de un motor V4 de 1,6 litri de 192 de cai putere si va fi capabila sa decoleze automat la viteze de peste 130 km/h. Viteza maxima in aer ar fi de 320 km/h, iar cea la sol de 200 km/h. Un plin de 113 litri asigura o autonomie de 700 de km. Pentru decolare este necesara o distanta de 335 de metri, iar pentru aterizare de 488 de metri. Din cauza anvergurii aripilor. Switchblade nu-si poate lua zborul decat de pe aerodromuri.

Ce au cumparat chinezii

Daca cele trei proiecte par mai mult experimente facute de diversi vistatori, cu Terrafugia povestea sta altfel. Iar potentialul sau este dat si de faptul ca recent compania americana dezvoltata de fosti student de la MIT a fost vanduta catre chinezii de la Zhejiang Geely Holding Group care mai detin Volvo si Lotus, adica un producator auto serios care nu-si cheltuie banii pe proiecte futuriste.

Chinezii de la Geely planuiesc sa comercializeze Terrafugia inca din 2019, urmand ca din 2023 vehiculul sa fie capabil sa decoleze vertical, ceea ce ar extinde brusc aria de folosire a masinii zburatoare. Pana acum a fost prezentat publicului un modeul denumit Terrafugia Transition. Acesta are o lungime de sase metri si o latime de 2,3 metri cu aripile retractate. Inaltimea masinii atinge 2,3 metri. Anvergura aripilor desfasurate ajunge la opt metri. Pe sosea viteza maxima este de 105 km/h, iar in zbor viteza maxima poate fi 182 km/h. Autonomia maxima promisa este de 787 km.

Ultimele citite:  De unde sa cumpar baterii auto pentru Daewoo? Dintr-un magazin online

Decolarea se face pe o pista sau sosea lunga de cel putin 518 metri. Consumul mediu este de 6,7 litri/100 km pe sosea si de 19 litri de benzina in zbor la 100 de km. Terrafugia TF-X ar urma sa poate decola si ateriza in plan vertical, insa pentru astfel de manevre, vehiculului are nevoie de un spatiu liber de cel putin 30 de metri in diametru. Anul de la care acest model ar deveni functional este 2023. Autonomia pentru TF-X ar urma sa fie de circa 800 km la o viteza de croaziera 320 km/h.

Pretul este cel mai mic din cele trei proiecte zburatoare, de circa 300.000 euro.

Planul Uber

Indiciul ca masinile zburatoare nu vor ramane doar la stadiul de proiect se regaseste in recentele intentii anuntate la concernului american Uber. Dupa ce in SUA, la Pittsburgh, a lansat o flota de masini autonome dedicata conceptului de car-sharing, compania americana are in plan lansarea serviciului Elevate un serviciu „transport urban prin aer la cerere” bazat pe masini zburatoare. Serviciul sau de taxiuri zburatoare ar urma sa functioneze ca o retea de aeronave electrice usoare care decoleaza si aterizeaza vertical. Heliporturile urbane ar urma sa fie acoperisurile zgarie-norilor, cel putin in SUA pentru care exista un astfel de plan. Masinile zburatoare VTOL – vertical take off and landing – ar urma sa functioneze folosind aripi fixe si rotoare pentru propulsia verticala, dupa principiul dronelor, dar cu posibilitatea de a schimba directia jetului proplsor dupa principiul avioanelor Harrier. Zgomotul facut de sistemul electric de propulsie ar urma sa fie cu 15 decibeli mai mic decat cel al elicopterelor, adica undeva pe la 85 db, comparabil cu cel al unui blender. Aeronava va fi in masura sa zboare peste 150 de kilometri la o viteza de 100km/h cu o singura incarcare.

Ultimele citite:  5 lucruri pe care soferii incepatori trebuie sa le faca iarna aceasta!

Tehnologia exista

Conform Uber, constructia unor masini zburatoare nu este cea mai grea parte din plan, ci acceptarea unui astfel de tip de transport. Compania americana dedicata car-sharingului apreciaza ca in urmatorii cinci ani piata va putea produce un automobil full-electric care va fi capabil de decolare pe verticala. Autonomia preconizata pentru acest tip de masina zburatoare este de circa 160 de km la o viteza de de circa 240 de km/h. Expertii in aviatie spun ca planurile celor de la Uber nu sunt departe de adevar. Cei doi giganti in domeniul contstructiei de aeronave, Boeing si Airbus, au introdus deja materiale compozite ultrausoare si testeaza deja tehnologia fly-by-wire, adica conducerea avioanelor fara pilot, in vederea implementarii pe zborurile comerciale. In plus, dezvoltarea accelerata a dronelor a dus la scrierea unor programe din ce in ce mai inteligente si mai sofisticate care ar putea fi folosite cu success si in domeniul automobilelor zburatoare. Drone care pot efectua zboruri complicate pot fi comandate cu ajutorul unui smartphone.

Propulsie electrica

In ceea ce priveste dezvoltarea bateriilor necesare sistemului de proplusie, numai Departamentul American pentru energie a investit zeci de milioane de dolari pentru implusionarea industriei. Totusi, Uber spune ca nu planuieste sa proiecteze si sa construiasca masinile zburatoare. Scopul proiectului este de a „contribuii la ecosistemul VTOL in curs de formare, dar in crestere si sa inceapa sa joace orice rol util pentru a accelera dezvoltarea acestei industrii”. Data de la care Uber preconizeaza ca retea de masini zburatoare la comanda va deveni operationala este anul 2024.

2024 – anul din care Uber ar putea folosi o flota de masini zburatoare

700 km, autonomia medie a vehiculelor prototip

100.000 de euro, cea mai ieftina masina zburatoare

Avantaje

  • Descongestionarea traficului urban
  • Mobilitate mai mare
  • Reducerea timpului de transport
  • Dezavantaje
  • Tehnologie la inceput de drum
  • Costuri ridicate
  • Necesita licenta pentru pilotaj